Skip to main content
Hero CaseNieuws

Positiviteit en werkplezier bij Lokaal Bestuur De Panne

By 22 september 2023No Comments

– Happiness at Work Hero Case –

Elke De Preter, van Lokaal Bestuur De Panne bezorgde ons deze Happiness at Work Hero Case.

Als je naar de website van badstad De Panne surft, word je onmiddellijk overspoeld door een golf van positiviteit.

Het lokaal bestuur De Panne neemt heel wat initiatieven om het werkgeluk van haar medewerkers te versterken. Ze geloven namelijk sterk dat gelukkige en betrokken medewerkers niet alleen essentieel zijn voor het leveren van een kwaliteitsvolle dienstverlening aan onze inwoners maar ook voor het creëren van een positieve impact op onze samenleving. Al dit werkgeluk zit hier, in ons klein hoekje.

Inzetten op talent, teambuildings, sport en fruit op het werk, flexibele uren en mogelijkheid tot telewerken, het zijn maar een paar van de initiatieven die het team van lokaal bestuur De Panne hebben opgezet. We vroegen hen om een stukje van de sluier op te lichten:

Over werkgeluk en werkplezier

Geluk komt tot stand door het scheppen van plezier en laat dit nu net ons motto zijn. Schep plezier in De Panne. We schreeuwen dit niet alleen van de daken voor onze inwoners, tweedeverblijvers en bezoekers, maar ook voor onze eigen medewerkers.

Onder het credo ‘HKA’ (Het kan Anders), dat in 2020 van start ging, gaan we voor een efficiënte, moderne en aantrekkelijke organisatie. We willen snelle communicatie, besluitvorming en uitvoering, waarbij medewerkers actiever betrokken zijn, klantgerichter werken en eigenaarschap opnemen.

De kracht van talent

Daarnaast streven we naar talentmanagement en een sterk HR-beleid. Inzetten op capaciteiten en ontwikkeling van medewerkers doen we door talentvolle medewerkers aan te trekken. Dit maken we waar aan de hand van een sneller en competentiegericht aanwervingsbeleid.

Eens aan boord worden medewerkers op regelmatige basis uitgenodigd voor functioneringsgesprekken.  Bovendien trekken we volledig de kaart van interne mobiliteit. Medewerkers kunnen deelnemen aan selectieprocedures in verschillende richtingen, zowel voor andere functies, andere teams en al dan niet leidinggevende functies.  Indien hiervoor bijkomende kennis of vaardigheden nodig zijn, bieden we hen de kansen om zich bij te scholen. Zo hebben we bijvoorbeeld een aantal medewerkers die de switch maakten van poetsdame naar kinderbegeleider.

Flexibiliteit

We hebben oog voor de balans werk-privé door flexibele uurroosters en mogelijkheden tot telewerk te faciliteren.  We onderschrijven ook het recht op deconnectie in onze nieuwe versie van het arbeidsreglement.

Erkenning en waardering

Het belang van erkenning wordt binnen organisatie naar waarde geschat. Onze medewerkers krijgen de waardering die ze verdienen. Dit doen we onder andere door de teams in de kijker te plaatsen via onze communicatiekanalen, gaande van ons gemeentelijk infoblad De Panne Leeft tot Facebook en LinkedIn.

Daarnaast ontvangen loyale medewerkers anciënniteitscheques en maken medewerkers met 25 jaar dienst kans op een reischeque. Medewerkers die afzwaaien zetten we ook altijd nog eens extra in de spotlights.

Fysiek en mentaal welzijn

Aan de hand van toolboxmeetings waarborgen we de fysieke en mentale veiligheid van onze medewerkers. Omdat dit alleen niet volstaat, hebben we eveneens een aanwezigheids- en re-integratiebeleid uitgewerkt. Bovendien voorzien we trainingen voor leidinggevenden in gesprekstechnieken, specifiek gericht op het ondersteunen van medewerkers in het kader van dit beleid.

Extra’s voor het welzijn van onze medewerkers zijn:
– Fruit op het werk
– Sport op het werk
– Sintfeest, personeelsfeest, nieuwjaarsreceptie
– Teambuildingsbudget: ieder team beslist zelf welke activiteit gedaan wordt

Werkgeluk in beeld

Onder de slogan “waar zit joen werkgeluk?” lanceerden we de voorbije twee jaar een fotowedstrijd onder onze vele jobstudenten die kans maken op een leuke prijs met hun foto’s op sociale media.

Eigen initiatieven aanmoedigen

En last but not least ondersteunen we graag initiatieven die vanuit de medewerkers zelf komen. Zoals collega’s die een kaartnamiddag tijdens de lunchpauze organiseren, een voetbalmatch tegen concullega’s uit andere besturen uit de regio, een dartswedstijd of een afterworkdrink met collega’s. Initiatief nemen en verbinding zoeken met collega’s moedigen we aan.

De week van het werkgeluk

Tijdens de week van het werkgeluk zetten we verschillende initiatieven extra in de schijnwerpers:

– Ondertekening van het manifest
– Toolboxmeetings over veerkracht
– Een personeelsvergadering waarin de initiatieven en werkgeluk in de kijker wordt gezet
– Elke dag een tip voor verbeteren van persoonlijk werkgeluk
– Een platform om “kleine gelukjes” te delen

Griet

Reasons for success

We vroegen aan Griet Deca, Chief Happiness van Tryangle Happiness & Well-Being at Work, om haar feedback omtrent deze werkgeluk aanpak:

“Deze good practices van lokaal bestuur De Panne getuigen van een sterk engagement voor het welzijn en werkgeluk van haar medewerkers. Enkele opvallende hoogtepunten voor mij:

– “Het belang van een gezonde balans tussen werk en privé wordt in deze organisatie onderstreept door het aanbieden van flexibele uurroosters, mogelijkheden tot telewerken en het recht op deconnectie in het arbeidsreglement. Maatregelen die laten zien dat het bestuur zich bewust is van de behoeften van haar medewerkers en zich inzet voor hun welzijn, wat bijdraagt aan een gezonde werkcultuur.”

– “De aandacht voor vitaliteit en veerkracht op de werkplek is een uitstekende manier om de fysieke gezondheid van medewerkers te bevorderen. Het feit dat medewerkers de mogelijkheid hebben om zelf activiteiten te kiezen, geeft daarnaast ook meer controle over hun werkomgeving en onderstreept een positieve samenwerking.”

– “Tot slot is het waard om te benadrukken dat de organisatie een cultuur van erkenning en waardering voor haar medewerkers promoot, met behulp van verschillende initiatieven die bijdragen aan het gevoel van betrokkenheid en de warme, positieve cultuur.”

Een werkgeluk aanpak om u tegen te zeggen!

Wil je graag nog meer weten over de aanpak voor welzijn en werkgeluk bij lokaal bestuur De Panne? Dan kan je terecht in deze aflevering van de Try a Different Angle Podcast, waar Chief Happiness Griet Deca in gesprek ging met HR Manager Grégory Brunin.

Kunnen we in jouw team of organisatie ook gelukkige medewerkers vinden?
Wil je jullie initiatieven ook in de kijker zetten?
Meld je dan aan als Happiness at Work Hero Case.

Meer over de Week van het Werkgeluk

Ontdek de activiteiten van 2023

 in de gloednieuwe kalender

Naar de kalender

Steun de Week van het Werkgeluk

en onderteken het Werkgeluk Manifest

Het manifest tekenen

OPROEP: Toon ons hoe jouw organisatie werkt aan werkgeluk en inspireer anderen

Meld je organsatie aan

Doet jouw organisatie iets speciaals tijdens de themaweek? Zet je activiteiten in de kijker!

Download de visuals